Specifikation af Model for Organisation. Version 2.0
Denne standard kan frit anvendes af alle. Citeres der fra standarden i andre
publikationer til offentligheden, skal der angives korrekt kildehenvisning.
Standarden er oprindeligt udarbejdet af en arbejdsgruppe under OIO-udvalget for
sags- og dokumentområdet.
Version 2.0 er udarbejdet i regi af den fællesoffentlige styregruppe for data og arkitektur.
Arkitektur.digst.dk
Indledning
Formålet med model for Organisation
Dette dokument indeholder en specifikation af en model for Organisation (Organisationsmodellen). Formålet med Organisationsmodellen er at tilbyde et fælles sprog for beskrivelse af formelle organer og de elementer, som indgår heri. Dette skal understøtte en mere smidig udveksling af organisationsoplysninger mellem it-systemer, som indeholder eller anvender disse organisationsoplysninger. Modellen kan enten alene eller i kombination med elementer fra andre modeller, som eksempelvis Sagsmodellen (se [SAG]), anvendes til at bygge udvekslingsmodeller, som lægges til grund for udvikling af snitflader.
Organisationsoplysninger skabes, anvendes og vedligeholdes flere steder i flere forskellige organisationssystemer i en organisation. Lønsystemer, økonomisystemer, fagsystemer og ESDH-systemer indeholder alle forskellige beskrivelser af organisationen. I praksis giver det anledning til stort vedligeholdelsesarbejde, usikkerhed om hvilke oplysninger der er autoritative, samt et antal ikke-standardiserede integrationer.
I forbindelse med etablering af nye offentlige it-løsninger, som fx i kommunerne med monopolbruddet, giver det anledning til særligt store udfordringer, hvis ikke der findes et fælles sprog for udveksling af organisationsoplysninger til brug for de nye centrale it-systemer. Organisationsmodellen sigter imod at udgøre en sådan fælles model for forståelse og beskrivelse af formelle organisationer og deres organisatoriske strukturer, ForretningsFunktioner, OrgPersoner og It-systemer.
Ændringer siden version 1.1
Organisationsmodellen er en revision af “Specifikation af serviceinterface for Organisation. Version 1.1” (OIO Organisation 1.1). Organisationsmodellen er udarbejdet som en del af en samlet revision af specifikationerne, som samlet set omtales som standarderne for OIO Sag og Dokument:
- Specifikation af serviceinterface for Dokument, Version 1.1.1 (OIO Dokument).
- Specifikation af serviceinterface for Organisation, Version 1.1 (OIO Organisation).
- Specifikation af serviceinterface for Klassifikation, Version 1.1 (OIO Klassifikation).
- Specifikation af serviceinterface for Sag, Version 1.2 (OIO Sag).
- Specifikation af serviceinterface for Arkivstruktur, Version 1.1 (OIO Arkiv).
- Generelle egenskaber for serviceinterfaces på sags- og dokumentområdet, Version 1.1 (OIO Generelle egenskaber).
OIO Arkiv har ingen kendte implementeringer. Endvidere har ingen af de adspurgte interessenter udtrykt et forretningsbehov for at tage den i anvendelse. Specifikationen revideres derfor ikke, men afpubliceres og udgår som standard.
OIO Generelle egenskaber indeholder specifikke krav til udstilling af data i webservices. Erfaringerne fra implementering af standarderne er, at de generelle egenskaber er svære at forstå og kommunikere. Det kan give anledning til misforståelser mellem kravstillere og udviklere. Specifikationen revideres derfor ikke, men afpubliceres og udgår som standard.
OIO Generelle egenskaber udgår. Derfor kan Organisationsmodellen stå alene i forhold til forståelsen af modellens forretningsobjekter. I hver af de opdaterede specifikationer er der indført et afsnit om egenskaber for modellen. Her findes beskrivelse af modelnotation, forretningsobjekter, unik identifikation, attributter og relationer anvendt i Organisationsmodellen. Denne beskrivelse er ens for de fire opdaterede standarder.
Egenskaber for Organisationsmodellen
Organisationsmodellen er en informationsmodel, der giver en grafisk og tekstuel beskrivelse af en Organisation (jf. [GODPRAKSIS]). I beskrivelsen er anvendt en række modelelementtyper:
- Som notation er anvendt UML klassediagram til beskrivelse af Organisationsmodellen.
- UML-pakker er anvendt med henblik på sammenhæng og genbrug af modelelementer på tværs af modeller.
- Forretningsobjekter er i Organisationsmodellen repræsenteret af en UML-klasse.
- Universel unik, persistent identifikation af forretningsobjekterne i organisationsmodellen er obligatorisk.
- Attributter beskriver informationsindholdet i Organisationsmodellen.
- Relationer repræsenterer de strukturelle sammenhænge mellem forretningsobjekter i Organisationsmodellen.
Modelelementtyperne og brugen af dem i Organisationsmodellen er forklaret yderligere i de følgende afsnit.
Diagrammer
UML klassediagram udgør rammen for beskrivelse af Organisationsmodellen og forretningsobjekterne, der indgår heri og deres relationer. Formålet med diagrammet er visuelt at kommunikere de forskellige metadata, der indgår i beskrivelsen af en organisation.
Som en visuel hjælp til forståelsen af diagrammet benyttes i diagrammerne elementer, som ikke indgår i et normalt UML Klassediagram.
- Farvemarkering benyttes til at indikere, hvilke forretningsobjekter der defineres i modellen (grå), og hvilke der er eksternt definerede (blå).
- Part eksisterer ikke som en eksternt defineret model. Men i modellen er Part alligevel vist som en UML Pakke, der rummer forretningsobjekterne Person og Virksomhed. Fremgangsmåden er anvendt for at kunne referere til de to objekter under et og i egenskab af Part.
Diagrammet forklares uddybende i den medfølgende tekst.
Alle forretningsobjekter, attributter og relationer defineres og beskrives i afsnittene efter diagrammet.
Forretningsobjekter
Et forretningsobjekt er i UML klassediagrammet for Organisationsmodellen repræsenteret af en UML klasse.
Forretningsobjekterne i Organisationsmodellen er beskrevet som vist i tabellen nedenfor:
Forretningsobjekt Navn |
Definition |
Beskrivelse |
---|---|---|
Entydigt klassenavn for det forretningsmæssige begreb. |
En kort og præcis definition. |
Uddybende beskrivelse og eksemplificering af forretningsobjektet. |
Universelt Unik, persistent identifikation af forretningsobjekter
Universelt unik, persistent identifikation er obligatorisk for forretningsobjekterne i Organisationsmodellen. Unik identifikation er beskrevet igennem attributten ID og bør være af typen http-URI.
Http-URI anvendes bl.a. af Grunddataprogrammet og i Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2016 – 2020. I retningslinjerne for stabile URI’er er beskrevet, hvordan eksisterende identifikatorer som fx UUID og URN kan genbruges med brug af http-URI (se [HTTPURI].
UUID (Universal Unique IDentifier jf. [RFC4122]) bør anvendes i konstruktionen af http-URI for forretningsobjekterne i Organisationsmodellen. Egenskaberne ved UUID garanterer, at identifikatoren er universelt unik.
Eksempel på UUID:
91aa87da-9f06-11e7-abc4-cec278b6b50a
Eksempel på repræsentation af UUID i http-URI-form:
https://data.gov.dk/id/thing/91aa87da-9f06-11e7-abc4-cec278b6b50a/
Http-URI’en bør konstrueres, så det kan resolveres, hvilken objekttype en UUID er identifikator for, fx om det er OrgEnhed, Dokument, Sag mv. Et eksempel på en http-URI for en konkret OrgEnhed ses her:
https://data.gov.dk/id/organization/organizationalunit/91aa87da-9f0611e7-abc4-cec278b6b50a
Der kan være tilfælde, hvor det er nødvendigt at anvende en anden identifikator end UUID i konstruktion af http-URI. I retningslinjerne for stabile httpURI’er (se [HTTPURII]) er også anvist, hvordan en http-URI i så fald kan konstrueres, fx:
Et eksempel med emneklassen 27.34.02 i klassifikationssystemet KLE som identifikator, der indgår i konstruktion af http-URI, ses her:
https://data.gov.dk/id/classification/KLE/emne#27.34.02
Her ses et eksempel med registreringsnummeret VZ26979 på køretøj som identifikator, der indgår i konstruktion af http-URI:
https://data.gov.dk/id/vehicle/registration#VZ26979
I tabellen nedenfor er vist, hvordan kravet om universelt unikt, persistent identifikation af forretningsobjekter er beskrevet i modellen:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Udfaldsrum |
---|---|---|
ID |
Forretningsobjektets universelt unikke, persistente identifikator. Angives som http-URI (se [HTTPURI]), eksempelvis:
Se også nærmere beskrivelse i afsnit ovenfor om universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter. |
Http-URI |
Attributter
Organisationsmodellens informationsindhold, fx titlen på en organisationsenhed, er for de respektive forretningsobjekter, fx Organisation, repræsenteret af attributter.
Attributter i Organisationsmodellen er beskrevet som vist i tabellen nedenfor:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatype |
Regel for udfyldelse |
---|---|---|---|
Entydig navngivning af attributten indenfor det enkelte forretningsobjekt. |
Den forretningsmæssige definition af attributten samt kort beskrivelse af dens anvendelse. Hvis attributten har et udfaldsrum, som ikke er givet i datatypen, beskrives det også her. |
Angivelse af navn på datatype for attributten. |
Beskrivelse af de regler for anvendelse, der gælder for attributten. Fx om den er obligatorisk. |
Beskrivelsen af attributter kan være yderligere uddybet og eksemplificeret i afsnittet ”Beskrivelser af attributter”, som følger efter tabellerne for attributter på forretningsobjekterne i Organisationsmodellen.
Datatyper
Organisationsmodellen skal kunne anvendes som udgangspunkt for udvekslinger af organisationsoplysninger mellem to eller flere it-systemer.
Angivelse af datatyper sikrer, at informationsindholdet beskrives og læses på samme måde af de it-systemer, som udveksler informationer, fx ved at deltagerne i en informationsudveksling bruger det samme datoformat.
Datatyperne præciserer modellens beskrivelser som udgangspunkt for transformation fra model til konkrete repræsentationer af data. Eksempelvis en XML-struktur som kan udveksles mellem it-systemer.
Datatyperne er beskrevet som vist i tabellen nedenfor:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatypegrundlag |
Restriktioner |
---|---|---|---|
Navnet på datatypen. |
Beskrivelse af datatypen. |
Angivelse af det konkrete datatypegrundlag med anvendelse af XSDdatatyperne jf. [XSD]. |
Eventuelle restriktioner eller mønstre for datatypen. |
I tabellen nedenfor er beskrevet de anvendte datatyper i Organisationsmodellen:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatypegrundlag |
Restriktioner |
---|---|---|---|
Tekst |
Tekststreng. |
xsd:string |
|
Tekst(enumeration) |
Tekststreng med begrænsning i form af en kodeliste. |
xsd:string |
Enumeration |
Heltal |
Helt tal uden decimaler. |
xsd:integer |
|
Http-URI |
jf. [HTTPURI] For uddybende forklaring, se afsnit ovenfor om universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter i Organisationsmodellen. |
xsd:string |
|
Dato |
Dato uden tid. |
xsd:date |
YYYY-MM-DD |
Dato og tidspunkt |
Præcis angivelse af dato og tid inkl. Tidszone. |
xsd:dateTime |
YYYY-MMDDThh: mm:ss.sssTZD |
Boolean |
Anvendes med mulighed for at svare Ja/Nej. |
xsd:boolean |
True = ja, False = Nej |
Mulighed for tilpasning af attributters udfaldsrum
Organisationsmodellen rummer attributter, hvor udfaldsrummet er angivet med brug af datatypen Tekst (enumeration).
Ved anvendelse af Organisationsmodellen vil der opstå behov for at udvide de pågældende udfaldsrum i forhold til den konkrete forretningsmæssige anvendelsessituation. I de tilfælde kan udfaldsrummet tilpasses på en af følgende måder:
- Udarbejde en ny enumeration med det nye udfaldsrum på attributten.
- Udarbejde klassifikation til at rumme det nye udfaldsrum. De konkrete værdier udtrykkes som Klasser i Klassifikationen. Fra forretningsobjektet i Organisationsmodellen tilføjes i modellen en relation til Klassifikationen, hvor Klasserne er udtrykt.
Ved tilpasning af udfaldsrum for attributværdier må gerne tilføjes, men ikke fjernes, værdier fra udfaldsrummet.
Relationer
Relationer i Organisationsmodellen er er vist i diagrammer med betegnelse på relationen og kardinalitet på det forretningsobjekt, som relationen peger på.
Relationer er beskrevet som vist i tabellen nedenfor:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Relateret objekt |
Kardinalitet |
---|---|---|---|
Et beskrivende navn på relationen. |
En kort og præcis definition på relationen. |
Det forretningsobjekt relationen peger på. |
Angiver rammerne for relationen. |
Beskrivelsen af relationer kan være yderligere uddybet og eksemplificeret i afsnittet ”Beskrivelser af relationer”, som følger efter tabellerne.
Virkning
Virkning angiver de tidsperioder, hvori forretningsobjektet har virkning.
Virkning skal angives i Organisationsmodellen, hvor der er forretningsmæssigt behov for at udtrykke en virkningsperiode.
Virkning er i Organisationsmodellen beskrevet som vist i tabellen nedenfor:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatype |
---|---|---|
VirkningFra |
Angivelse af dato for virkningsperiodes start |
Dato |
VirkningTil |
Angivelse af dato for virkningsperiodes slut |
Dato |
Ved angivelse af tid i fra/til intervaller, angives intervallerne lukkede i starten og åbne i enden (inclusive/exclusive). Eksempelvis er VirkningFra Dato 2018-01-01 inkluderet (inclusive) i virkningsperioden. VirkningTil Dato, fx 2018-02-01, er ikke inkluderet (exclusive) i virkningsperioden.
Organisationsmodellen
Organisationsmodellen beskrives igennem:
- Introduktion til organisationsbegrebet i forhold til modellen.
- Diagram for organisationsmodellen.
- Beskrivelse af forretningsobjekter, attributter og relationer i organisationsmodellen.
Organisationsbegrebet
Forskellige organisationssystemer vil typisk beskrive forskellige aspekter af organisationen: organisation (juridisk enhed), funktionel organisation, sikkerhedsmæssig organisation, projektorganisation, matrixorganisation, teams, grupper og systemer. Det er ambitionen med organisationsmodellen at kunne rumme beskrivelsen af flere organisationstyper samtidig.
Organisationsmodellen beskriver de forretningsobjekter, der indgår i beskrivelsen af organisationen samt den logiske sammenhæng mellem disse.
Organisationsmodellens forretningsobjekter kan have relationer til hinanden og til fremmede objekter som fx personer og virksomheder. Relationen kan navngives og repræsenterer ofte den rolle, som de to objekter indtager i forhold til hinanden.
Begrebet ForretningsFunktion anvendes om de funktioner, som Organisationsenheder og It-systemer i Organisationsmodellen udfører og anvender i organisationen. ForretningsFunktion har derfor typisk et funktionelt navn og en relation til den eller de opgaver, som udføres. Et eksempel er forretningsfunktionen Udbetalingsenhed, som anvendes til at angive, at en organisatorisk enhed udfører eller anvender denne ForretningsFunktion.
Begrebet OrgPerson repræsenterer de personer, som er en del af en organisation. Personer er knyttet til organisationsenheder igennem begrebet ’Medlemskab’, som giver mulighed for en rigere beskrivelse af personers tilhørsforhold til organisationen, eksempelvis at en Person er ansat i organisationen.
Organisation med relationer kan holde sammen på organisatoriske enheder med forretningsfunktioner. Eksempelvis ved en angivelse af, at en organisationsenhed udfører en forretningsfunktion, som anvendes af en eller flere andre organisationsenheder.
Gennemgående eksempel
Som en hjælp til at forstå Organisationsmodellen, og de forretningsobjekter der indgår heri, præsenteres som led i specifikationen også et gennemgående eksempel. Formålet med eksemplet er en virkelighedsnær konkretisering af anvendelsen af modellen.
Eksemplet tager udgangspunkt i en fiktiv dansk kommune, Korsbæk Kommune.
Diagram for Organisationsmodellen
I figuren nedenfor vises diagrammet for Organisationsmodellen:
Organisationsmodellen beskriver de objekter, der hver især og igennem deres relationer til eksterne objekter udgør det nødvendige grundlag for beskrivelsen af en organisation. Som en visuel hjælp til forståelse af diagrammet er eksternt definerede forretningsobjekter i diagrammet vist med blå farve.
Forretningsobjekter i Organisationsmodellen
I Organisationsmodellen indgår følgende typer af forretningsobjekter:
- Centrale forretningsobjekter, som er defineret og ejet af Organisationsmodellen.
- Eksterne forretningsobjekter, som er defineret og ejet af andre modeller.
De forskellige forretningsobjekttyper forklares nærmere i de følgende afsnit.
Centrale Forretningsobjekter
I tabellen nedenfor er Organisationsmodellens centrale forretningsobjekter beskrevet:
Betegnelse |
Beskrivelse |
---|---|
Organisation |
En organisation er en juridisk enhed med rettigheder og ansvar. Forretningsobjektet Organisation er organisationens formelle repræsentation i forhold til omverdenen. Eksempler på organisationer er myndigheder (fx et ministerium, en styrelse, en kommune) eller virksomheder. |
OrgEnhed |
Forretningsobjektet OrgEnhed er som enhed en del af en Organisation og kan kun eksistere i forbindelse med denne. Eksempelvis kan et kontanthjælpskontor kun eksistere som en del af en kommune. OrgEnheder kan spænde fra mindre enheder som fx teams eller grupper og store og komplekse enheder som fx en forvaltning, der indeholder andre enheder. Forretningsobjektet OrgEnhed giver struktur på organisationen og anvendes til at opbygge organisationshierarkier. Eksempler på OrgEnheder er teams, afdelinger, sektioner, kontorer, udvalg, projektgrupper, styregrupper, klasser, hold og lignende. |
ForretningsFunktion |
ForretningsFunktion anvendes som en funktion, der kan udføres eller varetages af en eller flere OrgEnheder, eventuelt med anvendelse af et It-system. ForretningsFunktion er en funktion eller rolle, som forretningsobjektet har i forhold til de øvrige forretningsobjekter. Et eksempel på ForretningsFunktion er enheders roller (Udbetalende enhed, henvendelsessted). |
It-system |
Et It-system er en logisk applikation, som det er relevant at registrere noget om i organisationen i forhold til de opgaver, det udfører i forhold hertil. Eksempler på It-systemer er Kommunernes Ydelsessystem (KY) til udbetaling af kontante ydelser, omsorgssystemer som administrerer personlig hjælp og pleje til borgere med nedsat funktionsevne, og DUBU til styring af sager om udsatte børn og unge. |
OrgPerson |
OrgPerson repræsenterer en persons tilhørsforhold og medlemskab i OrgEnheder. OrgPerson er en Persons identitet i organisationsenheder og er eksempelvis udtrykt igennem OrgPersonens initialer, som er unikke inden for organisationsenheden. En Person kan have tilhørsforhold til flere organisationer og kan dermed kan flere OrgPersoner tilknyttet. |
Medlemskab |
Medlemskab beskriver et forhold eller en relation mellem en OrgPerson og en OrgEnhed. Medlemskabet kan også bruges til at beskrive den rolle, som en OrgPerson har i en organisation, fx at en OrgPerson er ansat. |
Kontaktpunkt |
KontaktPunkt repræsenterer beskrivelse af de forskellige kontaktformer, der er tilgængelige for Organisationer, OrgEnheder og OrgPersoner. Eksempler på kontaktpunkter er fysisk adresse, emailadresse, digital post mv. |
Eksternt definerede forretningsobjekter
I Organisationsmodellen indgår en række forretningsobjekter, som er eksternt definerede.
Hvor forretningsobjektet er defineret og beskrevet i andre informationsmodeller, er det i diagrammet for Organisationsmodellen modelleret ved hjælp af en pakke. Pakken angiver titlen på den eksterne informationsmodel.
Betegnelse |
Definition |
Ekstern model |
Beskrivelse |
---|---|---|---|
Adresse |
Adresse er en struktureret betegnelse, som angiver en særskilt adgang til et areal, en bygning eller en del af en bygning, efter reglerne i adressebekendtgørelsen. |
[DAR] |
Adresse er den fysiske adresse, som den findes i Danmarks AdresseRegister (DAR). |
Klasse |
Klasse er et begreb, som man ønsker at opmærke (klassificere) et objekt med. |
[KLASSIFIKATION] |
En klasse kan fx være et emne, en handlingsfacet, et stikord mv. Klasser kan ordnes i lister eller hierarkier. |
Person |
Person er et individ, der er registreret i CPR-registeret med personnummer. |
[PERSON] |
Personer identificeres med CPR-nummer. |
Virksomhed |
Virksomhed er en juridisk enhed registreret i CVR med CVR-nummer. |
[VIRKSOMHED] |
Virksomheder identificeres med CVR-nummer. |
Organisation
Organisation er defineret som en juridisk enhed, fx en offentlig myndighed (ministerium, styrelse, kommune) eller en virksomhed (med cvr-nummer). Forretningsobjektet Organisation er organisationens formelle præsentation i forhold til omverdenen og har som enhed rettigheder og ansvar.
Er der sammenhæng mellem en eller flere organisationer, kan disse også beskrives med forretningsobjektet Organisation. Eksempelvis hvis der ønskes at afbillede virksomhedskonsortier bestående af flere juridiske enheder eller sammenhæng mellem myndigheder og selvejende institutioner.
I figuren nedenfor er vist hvordan og til hvilke forretningsobjekter, forretningsobjektet Organisation er relateret.
Eksempel på anvendelse af Organisation
For Korsbæk Kommune anvendes forretningsobjektet Organisation til at registrere kommunens formelle repræsentation, som illustreret i Figur 3.
Korsbæk Kommune er den formelle repræsentation og registreres som sådan med forretningsobjektet Organisation. I Organisationsmodellen er en formel organisation defineret som også at være en virksomhed med et CVR-nummer. Det er illustreret med relationen til Virksomheds-objektet, der er kilde til en række administrative stamdata på Virksomheder som fx det officielle navn. Korsbæk Kommune er samtidig en myndighed. Korsbæk Kommune som myndighed er identificeret igennem kommunens myndighedskode 666, som er registreret i CPRregisteret.
Kommunens kontaktoplysninger, som fx en adresse, er repræsenteret gennem forretningsobjektet Kontaktpunkt. I eksemplet er vist, at Korsbæk kommune har to kontaktpunkter i form af en fysisk adresse. Adressen kan findes i Danmarks Adresseregister, der er det autoritative register for alle danske adresser. Dog er kommunen som virksomhed også forpligtiget til at vedligeholde en række stamdata i CVRregisteret, herunder adresse. Korsbæk Kommune vedligeholder derfor kun adressedata i CVR og anvender disse for Organisation, imens kontaktpunkter til organisationsenheder vedligeholdes i Organisationsmodellen.
Udover den fysiske adresse har borgere og virksomheder i Korsbæk Kommune også mulighed for at kontakte kommunen via Digital Post, som derfor også er modelleret ind som et kontaktpunkt. I praksis vil myndigheder have en række forskellige kontaktpunkter. Nye kontaktpunkter kan også hurtigt komme til, fx som følge af den teknologiske udvikling. Derfor rummer relationen fra Organisation til Kontaktpunkt mulighed for at have flere kontaktpunkter tilknyttet organisationen.
Attributter
Organisation har følgende attributter:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatype |
Regel for udfyldelse |
---|---|---|---|
ID |
Forretningsobjektets universelt unikke, persistente identifikator. Angives som http-URI (se [HTTPURI]), eksempelvis:
Se også nærmere beskrivelse i afsnit ovenfor om universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter. |
HttpURI |
Obligatorisk |
Organisationsnavn |
Officielt navn på organisationen. Organisationer, der er registreret som virksomheder i CVR-registeret, anvender Organisationsnavn derfra. Feltet anvendes derfor kun af organisationer, der ikke findes i CVR. |
Tekst
|
Ikke-obligatorisk |
MyndighedsKode |
For den specialiserede type Myndighed er der en obligatorisk myndighedskode. Myndighedskode er et tre- eller firecifret tal, fx har Ikast-Brande Kommune koden 756. |
Heltal |
Obligatorisk |
MyndighedsType |
Angivelse af typen af myndighed med en af følgende værdier:
Hvis værdien ”Andet” vælges, angives værdien i attributten ”AndenMyndighedsType” |
Tekst[en umeration] |
Obligatorisk |
AndenMyndighedsType |
Her angives myndighedstypen, hvis værdien ”Andet” er angivet som værdi i attributten MyndighedsType. |
Tekst |
Ikke-obligatorisk |
Relationer
Organisation beskrives yderligere igennem relationer til Organisationsmodellens øvrige objekter.
Organisation kan have følgende relationer:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Objekttype |
Kardinalitet |
---|---|---|---|
EjetAf |
Organisationen er ejet af en relateret organisation. En Organisation kan være ejet af en anden Organisation, fx et forsyningsselskab, der er ejet af en kommune. |
Organisation |
0..1 |
OverordnetEnhed |
Organisationen har en overordnet OrgEnhed. En organisation kan pege på en OrgEnhed som overordnet. Altså den OrgEnhed, som man refererer til hierarkisk. For en kommune som Organisation kan det fx være relation til Kommunalbestyrelsen som OrgEnhed. Denne relation anvendes i en traditionel linjeorganisation, altså inden for samme organisation. Man kan kun angive én overordnet OrgEnhed til en organisation. |
OrgEnhed |
0..1 |
ErVirksomhed |
Organisationen er en Virksomhed. |
Virksomhed |
0..1 |
HarKontaktpunkt |
Organisationen kan have et eller flere kontaktpunkter. |
KontaktPunkt |
0..n |
OrgEnhed
En organisationsenhed er repræsenteret ved forretningsobjektet OrgEnhed og er som enhed en del af en Organisation. Organisationsenheder kan spænde fra mindre enheder, som fx teams eller grupper, til store og komplekse enheder som indeholder andre organisationsenheder, som fx en forvaltning i en kommune.
Forretningsobjektet OrgEnhed giver struktur på organisationen og anvendes til at opbygge organisationshierarkier, som fx en linjeorganisation.
En OrgEnhed kan fx være et team, en afdeling, sektion, kontor, udvalg, projektgruppe, styregruppe, klasse, hold og lignende.
Eksempel på anvendelse af OrgEnhed
Figur 5 nedenfor viser et eksempel på, hvordan Korsbæk Kommunes administrative organisation er opbygget med brug af OrgEnhed til at repræsentere organisationens forskellige organisationsenheder.
Korsbæk Kommune er også modelleret som en OrgEnhed, der tjener som den øverste enhed i hierarkiet. Pilen til Korsbæk Kommune som Organisation viser, at denne OrgEnhed tilhører Organisationen Korsbæk Kommune. Den øverste OrgEnhed i en administrativ organisation skal have en relation, som viser, hvilken Organisation den tilhører. De øvrige OrgEnheder skal have en relation til en overordnet OrgEnhed, så alle organisationsenheders organisatoriske tilhørsforhold kan spores.
I eksemplet er vist, hvordan hierarkiet bygges op, ved at en OrgEnhed peger på en overordnet OrgEnhed:
Eksemplet viser også, hvordan forretningsobjektet Kontaktpunkt kan anvendes til at angive en eller flere forskellige typer af kontaktoplysninger for hver enkelt OrgEnhed i organisationen. Her er blot til eksempel vist, at Social og Sundhedsforvaltningen har en postadresse på Strandvejen 1 og Digital Post.
Der ligger ikke i modellen eksplicitte regler for, at kontaktpunkter nedarves til underliggende OrgEnheder. Altså i dette tilfælde, at de anførte KontaktPunkter også gælder for alle de organisationsenheder, der ligger under Social og Sundhedsforvaltningen i hierarkiet.
Attributter
OrgEnhed har følgende attributter:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatype |
Obligatorisk |
---|---|---|---|
ID |
Forretningsobjektets universelt unikke, persistente identifikator. Angives som http-URI (se [HTTPURI]), eksempelvis:
Se også nærmere beskrivelse i afsnit ovenfor om universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter. |
Http-URI |
Obligatorisk |
Enhedsnavn |
Navn på organisationsenheden, fx ”Den Boligsociale Enhed”. Enhedsnavn fungerer samtidig som brugervendt nøgle for forretningsobjektet OrgEnhed. |
Tekst |
Obligatorisk |
P-nummer |
Angivelse af p-nummer for den pågældende enhed. Det angivne p-nummer skal være tilknyttet Organisationen (virksomheden) i CVR-registeret. |
Tekst |
Ikke-obligatorisk |
VirkningFra |
Angivelse af dato hvor organisationsenheden har virkning fra. Et af formålene med at have virkningsperiode på dette forretningsobjekt er for at understøtte, at man kan modellere organisationsændringer med en fremtidig ikrafttrædelsesdato. |
Dato |
Ikke-obligatorisk |
VirkningTil |
Angivelse af dato hvor OrgEnhed har virkning til. |
Dato |
Ikke-obligatorisk |
Relationer
OrgEnhed kan have følgende relationer
Betegnelse |
Beskrivelse |
Objekttype |
Kardinalitet |
---|---|---|---|
Tilhører |
OrgEnhed tilhører en organisation. Den øverste OrgEnhed i en administrativ organisation skal altid tilhøre en Organisation. |
Organisation |
0..1 |
OverordnetT |
OrgEnhed kan have en overordnet organisationsenhed. En OrgEnhed kan relatere til en overordnet OrgEnhed, altså den OrgEnhed som OrgEnheden referer til hierarkisk. Denne relation anvendes i en traditionel linjeorganisation inden for samme organisation. Ved hjælp af OrgEnhed og Overordnet relationen kan man opbygge organisationshierarkier som vist i eksemplet med Korsbæk Kommune ovenfor. En OrgEnhed, som ikke har en Overordnet OrgEnhed, skal altid have en ”Tilhører”-relation til en Organisation. En OrgEnhed skal altså altid kunne henføres til en Organisation. |
Org.Enhed |
0..1 |
AnvenderFunktion |
OrgEnhed kan anvende en eller flere ForretningsFunktioner. |
ForretningsFunktion |
0..n |
HarKontaktpunkt |
OrgEnhed kan have et eller flere kontaktpunkter |
Kontaktpunkt |
o..n |
Opgave |
OrgEnhed kan have relation til et antal opgaver. Relationen er en henvisning til en Klasse i en Klassifikation, som beskriver den eller de opgaver, en OrgEnhed arbejder med. Eksempler på opgaveklassifikationer er KLE for kommunerne og FORM fællesoffentligt. |
Klasse |
0..n |
ForretningsFunktion
Forretningsobjektet ForretningsFunktion anvendes som en beskrivelse af en funktion, der kan udføres eller varetages af organisationsenhederne i organisationen. ForretningsFunktion er en funktion eller rolle, som en OrgEnhed har i relation til de øvrige OrgEnheder eller Itsystemer.
Med ForretningsFunktion kan man beskrive organisationen i forhold til, hvilke forretningsfunktioner der skal være til stede og tilknytte dem de organisatoriske enheder, som skal udføre forretningsfunktionen.
ForretningsFunktion kan anvendes til en mere detaljeret beskrivelse af forretningsobjekterne i en organisation. Med ForretningsFunktion kan OrgEnhed og it-system opmærkes i forhold til de forretningsfunktioner, de udfører eller anvender.
ForretningsFunktion skal være beskrevet i et katalog modelleret i Klassifikationsmodellen til at angive en funktionstype og på den måde anvende standardiserede rollekataloger til opmærkning af ForretningsFunktionerne.
Forretningsobjektet ForretningsFunktion er vist i figuren nedenfor:
Eksempel på anvendelse af ForretningsFunktion
I figuren nedenfor er vist et eksempel på, hvordan der i modelleringen af Korsbæk Kommunes organisation er anvendt forretningsobjekter af typen ForretningsFunktion til en mere detaljeret og fleksibel beskrivelse af relationerne mellem organisationens OrgEnheder og mellem OrgEnheder og it-systemer. Med ForretningsFunktion er det muligt at beskrive organisationen i forhold til de funktioner, som den udfører og anvender.
Med ForretningsFunktionen ’Henvendelsessted’ kan OrgEnheden Job og Ressourcer i Korsbæk Kommune pege på OrgEnheden Borgerservice som værende kontaktstedet for de relevante opgaver.
ForretningsFunktion kan også bruges til at beskrive relationen mellem organisationsenhederne og organisationens it-systemer. I eksemplet er det for eksempel vist, at OrgEnhed Ydelse og Rådighed anvender en ForretningsFunktion Ydelsessystem. Ydelsessystem er ikke et konkret it-system men en beskrivelse af en ForretningsFunktion, som Org-Enheden anvender. Fra Ydelsessystem er der en relation til Kommunernes Ydelsessystem, som er et it-system, og som giver koblingen mellem ForretningsFunktionen og det konkrete it-system.
Attributter
ForretningsFunktion har følgende attributter:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatype |
Obligatorisk |
---|---|---|---|
ID |
Forretningsobjektets universelt unikke, persistente identifikator. Angives som http-URI (se [HTTPURI]), eksempelvis:
Se også nærmere beskrivelse i afsnit ovenfor om universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter. |
Http-URI |
Obligatorisk |
Relationer
ForretningsFunktion kan have følgende relationer:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Objekttype |
Regel for udfyldelse |
---|---|---|---|
UdførerFunktion |
ForretningsFunktion kan udføre en funktion for en eller flere OrgEnheder. Man kan tilknytte en eller flere Organisatoriske Enheder til en ForretningsFunktion. En ForretningsFunktion kan beskrive direkte hvilke funktioner, enheden arbejder med. |
OrgEnhed |
1..n |
AnvenderItSystem |
ForretningsFunktion kan anvende et eller flere it-systemer. Anvender betyder, at ForretningsFunktionen anvender et eller flere it-systemer til at udføre sin funktion. |
It-system |
0..n |
Funktionstype |
ForretningsFunktion kan tilføres én og kun en ForretningsFunktionstype. ForretningsFunktionen kan udtrykkes ved hjælp af et katalog over funktionstyper. FunktionsType-kataloget kan modelleres som et klassifikationssystem. Den enkelte funktionstype er udtrykt som en klasse, som en ForretningsFunktion kan relateres til. |
Klasse |
1..1 |
UdførerOpgaver |
ForretningsFunktion kan have relation til flere opgaver, som er beskrevet i en opgaveklassifikation. Med relationen Opgaver kan der til den organisatoriske funktion tilknyttes information om, hvilken eller hvilke opgaver ForretningsFunktionen varetager for organisationen. |
Klasse |
0..n |
It-system
Et It-system er en logisk applikation, som det er relevant at registrere noget om i organisationen i forhold til de opgaver, det udfører i forhold hertil.
Forretningsobjektet It-system bruges til at registrere oplysninger om de logiske it-systemer, der anvendes i en organisation. Et logisk itsystem er en abstraktion over de forskellige konkrete systeminstanser af et it-system, som en organisation anvender. Eksempelvis anvender flere offentlige institutioner Formpipes Acadre som sagsbehandlingssystem. Forskellige afdelinger kan have forskellige versioner og forskellige konfigurationer. Det er de konkrete it-systeminstanser. Acadre er det logiske it-system, som kan beskrives med forretningsobjektet It-system.
Et It-system kan beskrives i forhold til de opgaver, det udfører for organisationen. Hvis organisationens opgaver er beskrevet i klassifikationssystem (jf. [Klassifikation]), er den enkelte opgave repræsenteret som en Klasse i klassifikationssystemet. Den fællesoffentlige ForretningsReferenceModel (FORM, se [FORM]) er et eksempel på et klassifikationssystem, som beskriver alle offentlige opgaver. Acadre er et sagsbehandlingssystem. I FORM er den tilsvarende opgave repræsenteret ved forvaltningsopgaven ’Sagshåndtering’. Med relationen Opgave fra It-system til Klasse kan beskrives, at It-systemet Acadre udfører opgaven ’Sagshåndtering’.
Forretningsobjektet It-system er vist i Figur 8 nedenfor:
Eksempel på anvendelse af It-system
Med Forretningsobjektet It-system beskriver Korsbæk Kommune de logiske it-systemer, de har i drift i kommunen. Derudover bruger Korsbæk Kommune relationen til ForretningsFunktion til at mærke deres It-systemer op i forhold til den ForretningsFunktion, de udfører.
Korsbæk Kommune bruger Silkeborg Løn som lønsystem. Med brug af relationen til ForretningsFunktionerne har de mærket op, at systemet udfører ForretningsFunktionerne Lønberegning, Lønudbetaling og Fraværsregistrering.
Attributter
Forretningsobjektet It-system har følgende attributter:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatype |
Regel for udfyldelse |
---|---|---|---|
ID |
Forretningsobjektets universelt unikke, persistente identifikator. Angives som http-URI (se [HTTPURI]), eksempelvis:
Se også nærmere beskrivelse i afsnit ovenfor om universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter. |
Http-URI |
Obligatorisk |
ItSystemnavn |
Navn på det logiske it-system. Skal være unikt inden for organisationen. |
Tekst |
Obligatorisk |
Relationer
It-system har følgende relationer:
Betegnelse | Beskrivelse | Objekttype | Kardinalitet | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Opgaver |
It-systemet kan have relation til en eller flere opgaver. It-systemet kan eksempelvis udføre 10 opgaver, men med udførerFunktion kan man ud-pege præcis hvilken af disse opgaver, It-systemet udfører for en given organisationsEnhed. Henvisning til en eller flere klasser i et klassifikationssystem, den opgave som Itsystemet arbejder med er repræsenteret. |
Klasse |
0..n |
|||
UdførerFunktion |
It-systemet kan udføre en eller flere funktioner for en ForretningsFunktion. |
ForretningsFunktion |
0..n |
OrgPerson og Medlemsskab
Forretningsobjektet OrgPerson repræsenterer en persons tilhørsforhold til en Organisation. Forretningsobjektet Medlemskab bruges til at beskrive en OrgPersons medlemskab i en OrgEnhed.
Beskrivelse af et medlemskab er, i denne sammenhæng, en beskrivelse af et forhold eller en relation mellem en OrgPerson og en OrgEnhed. Medlemskabet kan også bruges til at beskrive den rolle, som en OrgPerson har i en organisation, fx at en OrgPerson er ansat.
En OrgPerson kan være tilknyttet én og kun én person. Men en OrgPerson er ikke en person, på samme måde som et cpr-nummer ikke er en person. En OrgPerson repræsenterer en person i kontekst af tilhørsforhold til organisationen.
Forretningsobjekterne OrgPerson og Medlemskab er illustreret i figuren nedenfor:
Eksempel på anvendelse af OrgPerson og Medlemskab
I figuren nedenfor er vist, hvordan OrgPerson og Medlemskab er brugt til at modellere medarbejdernes relation til organisationen i de to organisationsenheder Ydelse og Rådighed og Job og Ressourcer i Korsbæk Kommune. Med Forretningsobjektet Medlemskab er modelleret en række medlemskaber (normeringer eller ’taburetter’) af de to organisatoriske enheder. Medlemskaberne kan oprettes med en relation til den organisatoriske enhed, men skal ikke nødvendigvis være tilknyttet en OrgPerson. På den måde kan OrgEnhedens bemanding og nødvendige roller i forhold til enhedens ansatte modelleres uafhængigt at den faktiske aktuelle bemanding.
OrgPersoner tilknyttes OrgEnheden igennem Medlemskab. I Ydelser og Rådighed i Korsbæk Kommune er der oprettet seks medlemskaber, som her er knyttet til seks OrgPersoner, der her er beskrevet ved deres initialer. Hver OrgPerson knyttet til en rigtig person.
Attributter OrgPerson
Forretningsobjektet OrgPerson har følgende attributter:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatype |
Regel for udfyldelse |
---|---|---|---|
ID |
Forretningsobjektets universelt unikke, persistente identifikator. Angives som http-URI (se [HTTPURI]), eksempelvis:
Se også nærmere beskrivelse i afsnit ovenfor om universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter. |
Http-URI |
Obligatorisk |
OrgPersonNavn |
Navnet som OrgPersonen er identificeret med i organisationen, fx initialer. Bemærk at OrgPersonNavn ikke er identisk med personens navn som beskrevet i cpr. OrgPersonNavn er det navn, OrgPersonen er identificeret ved i organisationen. |
Tekst |
Obligatorisk |
Attributter Medlemskab
Forretningsobjektet Medlemskab har følgende attributter:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatype |
Regel for udfyldelse |
---|---|---|---|
ID |
Forretningsobjektets universelt unikke, persistente identifikator. Angives som http-URI (se [HTTPURI]), eksempelvis:
Se også nærmere beskrivelse i afsnit ovenfor om universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter. |
Http-URI |
Obligatorisk |
MedlemskabRolle
|
En beskrivelse af den rolle, som medlemskabet har i forhold til organisationen. Det kan fx være en stillingsbetegnelse eller en jobfunktion. MedlemskabsRoller kan også ved behov for ensartethed beskrives standardiseret i en klassifikation og beskrives via en relation dertil. |
Tekst |
Obligatorisk |
VirkningFra |
Angivelse af dato hvor Medlemskab har virkning fra. |
Dato |
Ikke-obligatorisk |
VirkningTil |
Angivelse af dato hvor Medlemskab har virkning til. |
Dato |
Ikke-obligatorisk |
Relationer OrgPerson
OrgPerson har følgende relationer:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Objekttype |
Kardinalitet |
---|---|---|---|
TilhørerOrg |
OrgPerson skal tilhøre netop én Organisation. |
Organisation |
1..1 |
TilknyttetPerson |
OrgPerson kan være tilknyttet netop én person. |
Person |
0..1 |
HarMedlemskab |
En OrgPerson kan have medlemskab af en eller flere Org-Enheder. |
Medlemskab |
1..n |
Relationer Medlemskab
Medlemskab har følgende relationer:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Objekttype |
Kardinalitet |
---|---|---|---|
MedlemAf |
Medlemskab skal være Medlem af en eller flere OrgEnheder. |
OrgEnhed |
1..n |
Kontaktpunkt
Forretningsobjektet Kontaktpunkt bruges til at beskrive organisationen og de underliggende enheders forskellige former for kontaktoplysninger.
Organisationer, OrgEnheder og OrgPersoner har typisk flere forskellige kanaler at kontaktes på. Et eksempel er den fysiske adresse, som findes i Danmarks Adresseregister (DAR). Men derudover findes en række andre metoder til at kontakte de organisatoriske aktører på. Et
Kontaktpunkt repræsenterer en kanal at kontakte organisationen på.
Eksempel på anvendelse af Kontaktpunkt
Korsbæk Kommune har flere Kontaktpunkter, som store og komplekse organisationer typisk har.
Figur 12 nedenfor viser et eksempel på, hvordan forretningsobjektet KontaktPunkt kan bruges til at beskrive OrgEnheder, Organisationer og OrgPersoners kontaktkanal. Et kontaktpunkt repræsenterer én kanal, som fx en e-mail eller digital postkasse.
Attributter
Forretningsobjektet Kontaktpunkt har følgende attributter:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Datatype |
Regel for udfyldelse |
---|---|---|---|
ID |
Forretningsobjektets universelt unik- Http- ke, persistente identifikator. Angives som http-URI (se [HTTPURI]), eksempelvis:
Se også nærmere beskrivelse i afsnit ovenfor om universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter. |
URI |
Obligatorisk |
KontaktpunktNavn |
Navnet på kontaktpunktet. Skal afspejle den aktuelle kontaktkanal. Fx ”Digital Post” eller ”Postadresse” |
Tekst |
Ikke-Obligatorisk |
KontaktInformation |
Beskrivelse af det konkrete stykke kontaktinformation, fx en emailadresse, en fysisk adresse eller et telefonnummer. |
Tekst |
Obligatorisk hvis der ikke er en relation til Adresse i DAR. |
KontaktBeskrivelse |
KonktaktBeskrivelse kan indeholde information om fx åbningstider eller svarfrekvens. Fx at den fysiske adresse er åben for fremmøde dagligt i tidsrummet 10.00 – 15.00. |
Tekst |
Ikke-obligatorisk |
ID |
Forretningsobjektets universelt unik- Http- ke, persistente identifikator. Angives som http-URI (se [HTTPURI]), eksempelvis:
Se også nærmere beskrivelse i afsnit ovenfor om universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter. |
URI |
Obligatorisk |
VirkningFra |
Angivelse af dato hvor Kontaktpunkt har virkning fra. |
Dato |
Ikke-obligatorisk |
VirkningTil |
Angivelse af dato hvor Kontaktpunkt har virkning til. |
Dato |
Ikke-obligatorisk |
Relationer
Kontaktpunkt kan have følgende relationer:
Betegnelse |
Beskrivelse |
Objekttype |
Kardinalitet |
---|---|---|---|
FysiskAdresse |
Kontaktpunktet er en fysisk adresse, som hentes via reference til DAR (se [DAR]). |
Adresse |
0..1 |
KanalType |
Reference til et katalog over de forskellige tilladte KanalTyper i organisationen. Eksempler på værdier:
|
Klasse |
0..1 |
Referencer i Organisationsmodellen
Nedenfor er angivet, hvilke referencer der er anvendt i Organisationsmodellen:
Reference |
Titel |
Link til reference |
---|---|---|
[ORGANVISNING] |
”Anvisninger til anvendelse af STS-Organisation”, KOMBIT 2017 |
https://digitaliseringskataloget.dk/files/integration-files/260220201815... |
[OLDORG] |
“Specifikation af serviceinterface for Organisation version 1.1”, OIO Udvalget for Sag og Dokument, 2011 |
|
[DAR] |
DanmarksAdresseRegister |
|
[ELI] |
“Easier access to European legislation with ELI” |
https://www.retsinformation.dk/eli (senest tilgået 16.12.2017) |
[GODPRAKSIS] |
”God praksis for informationsmodellering, OIO-datastandardisering i sektorerne”, It- og Telestyrelsen 2007 |
https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A26939844 |
[FORM] |
FORM (forretningsreferencemodel) |
https://arkitektur.digst.dk/rammearkitektur/klassifikationer/form (senest tilgået 19.12.2017) |
[GRUNDDATA] |
Modelregel 6.1 ”ALLE MODELENTITETER SKAL MODELLERES MED PERSISTENT, UNIK IDENTIFIKATION”, Grunddatabestyrelsen 3. 02.2014 |
http://arkitekturguiden.digitaliser.dk/node/828 (senest tilgået 17.12.2017) |
[HTTPURI] |
”Udkast til Retningslinjer for stabile http URIer”, Styregruppen for data og arkitektur |
https://arkitektur.digst.dk/node/588 (senest tilgået 18.01.2018) |
[KLAS] |
Specifikation af model for Klassifikation (Klassifikationsmodellen) |
[indsættes når model er klar] |
[DOK] |
Specifikation af model for Dokument (Dokumentmodellen) |
[indsættes når model er klar] |
[PERSON] |
|
autoritativ kilde til Person |
[RFC4122] |
"A Universally Unique IDentifier (UUID) URN Namespace" |
https://tools.ietf.org/html/rfc4122 (senest tilgået 17.12.2017) |
[SAG] |
Specifikation af model for Sag (Sagsmodellen) |
[indsættes når model er klar] |
[UNIKID] |
“Unikke identifikatorer til digitale objekter”, It- og Telestyrelsen, 2006 |
https://digitaliser.dk/resource/324032/artefact/UIDstandard_endelig.pdf (senest tilgået 15.12.2017) |
[VIRKSOMHED] |
|
autoritativ kilde til Virksomhed |
[XSD] |
“W3C XML Schema Definition Language (XSD) 1.1 Part 2: Datatypes” |
https://www.w3.org/TR/xmlschema11-2/ (senest tilgået 16.12.2017) |
Retteblad for Organisationsmodellen version 2.0
Afsnit i version 1.1 |
Nye/ændrede afsnit i Organisationsmodellen |
Ændring |
Beskrivelse af ændringer |
---|---|---|---|
Indledning |
|
Revideret |
Afsnittet er skrevet om, så det afspejler ændringen fra specifikation af serviceinterface til specifikation af en informationsmodel |
Forord |
|
Udgået |
Afsnittet er erstattet af nyt afsnit om formål |
Formål med forretningsservice for Organisation |
|
Udgået |
Afsnittet er erstattet af nyt afsnit om formål |
|
Formål med model for Organisation |
Nyt |
Formålsafsnit som afspejler ændringen fra specifikation af serviceinterface til specifikation af en informationsmodel |
|
Ændringer siden version 1.1 |
Nyt |
Afsnittet beskriver de overordnede ændringer |
|
Egenskaber for Organisationsmodellen |
Nyt |
Afsnittet beskriver de modelmæssige egenskaber ved Organisationsmodellen. |
|
Diagrammer |
Nyt |
Afsnittet beskriver, hvordan diagrammer er anvendt i beskrivelsen af Organisationsmodellen |
|
Forretningsobjekter |
Nyt |
Afsnittet beskriver, hvordan forretningsobjekter er beskrevet i modellen. |
|
Universelt unik, persistent identifikation af forretningsobjekter |
Nyt |
Afsnittet anviser retningslinjerne for unik identifikation af forretningsobjekterne i modellen. |
|
Attributter |
Nyt |
Afsnittet beskriver, hvordan attributter er beskrevet i modellen |
|
Datatyper |
Nyt |
Afsnittet præciserer, hvilke datatyper der er anvendt i modellen |
|
Mulighed for tilpasning af udfaldsrum |
Nyt |
Afsnittet præciserer, hvordan udfaldsrum i modellen kan tilpasses |
|
Relationer |
Nyt |
Afsnittet beskriver, hvordan relationer er beskrevet i modellen |
|
Virkning |
Nyt |
Afsnittet beskriver, hvordan virkningstid angives i modellen |
Begrebsliste |
|
Udgået |
Alle begreber defineres og beskrives i forbindelse med modellen |
Serviceinterface Organisation |
Organisationsmodellen |
Revideret |
Afsnittet er skrevet om, så det afspejler ændringen fra specifikation af serviceinterface til specifikation af en informationsmodel |
Ændringer som følge af nærværende standardiseringsarbejde |
|
udgået |
|
|
Organisationsbegrebet |
Nyt |
Afsnittet beskriver forståelsen af begrebet Organisation i Organisationsmodellen |
|
Gennemgående eksempel |
Nyt |
Afsnittet introducerer et gennemgående eksempel, der anvendes i formidlingen af organisationsmodellen |
|
Diagram for Organisationsmodellen |
Nyt |
Afsnittet illustrerer og beskriver et diagram for Organisationsmodellen. I forhold til diagrammet, som er vist i figur 1 på side 9 i version 1.1, er det nye diagram mere detaljeret og viser modellens relationer og kardinalitet. |
|
Forretningsobjekter i Organisationsmodellen |
Nyt |
Afsnittet præsenterer forretningsobjekterne i Organisationsmodellen. I forhold til forretningsobjekterne i version 1.1 er der følgende ændringer:
|
|
Centrale Forretningsobjekter |
Nyt |
Afsnittet beskriver de centrale forretningsobjekter i Organisationsmodellen |
|
Eksternt definerede forretningsobjekter |
Nyt |
Afsnittet beskriver, hvordan eksternt definerede forretningsobjekter indgår i Organisationsmodellen |
Organisation |
|
Revideret |
Afsnittet er skrevet om |
|
Eksempel på anvendelse af Organisation |
Nyt |
Afsnittet formidler igennem det gennemgående eksempel, hvordan Forretningsobjektet Organisation kan anvendes. |
Tilstande |
|
Udgået |
Tilstand behandles ikke i Organisationsmodellen som et selvstændigt objekt |
|
Attributter |
Nyt |
Afsnittet definerer og beskriver attributterne for forretningsobjektet Organisation. I forhold til attributlisten i tabel 3, side 12 i version 1.1 er der følgende ændringer:
|
Relation |
Relationer |
Revideret |
Afsnittet definerer og beskriver relationerne fra forretningsobjektet Organisation. I forhold til relationerne i version 1.1 er der følgende ændringer:
|
Operationer |
|
Udgået |
|
OrgEnhed |
|
Revideret |
Afsnittet er skrevet om |
|
Eksempel på anvendelse af OrgEnhed |
Nyt |
Afsnittet formidler igennem det gennemgående eksempel, hvordan Forretningsobjektet OrgEnhed kan anvendes |
Tilstande |
|
Udgået |
Tilstand behandles ikke i Organisationsmodellen som et selvstændigt objekt |
|
Attributter |
Nyt |
Nyt afsnit som beskriver attributter for OrgEnhed. I forhold til attributlisten i tabel 7, side 22 i version 1.1 er der følgende ændringer: - BrugervendtNøgle: udgået
Følgende attributter tilføjet i Organisationsmodellen:
|
Relation |
Relationer |
Revideret afsnit |
Afsnittet definerer og beskriver relationerne fra forretningsobjektet Organisation. I forhold til relationerne i tabel 9, side 23 i version 1.1 er der følgende ændringer:
I forhold til version 1.1 er følgende relationer tilføjet i Organisationsmodellen:
|
Operationer |
|
udgået |
|
Organisatorisk Funktion |
|
Udgået |
Organisatorisk Funktion er delt op i to forretningsobjekter: ForretningsFunktion og Medlemskab |
|
ForretningsFunktion |
Nyt |
afsnittet beskriver forretningsobjektet ForretningsFunktion |
|
Eksempel på anvendelse af ForretningsFunktion |
Nyt |
Afsnittet beskriver igennem det gennemgående eksempel, hvordan forretningsobjektet Organisatorisk Funktion kan anvendes |
Tilstande |
|
Udgået |
|
|
Attributter |
Nyt |
Nyt afsnit som beskriver attributter for ForretningsFunktion. I forhold til attributlisten i tabel 7, side 22 i version 1.1 er der følgende ændringer:
Følgende attributter er tilføjet i Organisationsmodellen:
|
Relation |
relationer |
Revideret |
Afsnittet definerer og beskriver relationerne fra forretningsobjektet Organisation. I forhold til relationerne i tabel 13, side 31 i version 1.1 er der følgende ændringer:
|
Operationer |
|
Udgået |
|
Interessefællesskab |
|
Udgået |
Forretningsobjektet Interessefællesskab indgår ikke længere i Organisationsmodellen, da der ikke er identificeret nogle eksempler på anvendelse. |
Tilstande |
|
Udgået |
|
Relation |
|
Udgået |
|
Operationer |
|
Udgået |
|
It-system |
|
Revideret |
scope for it-system ændret, så det ikke længere kan anvendes i betydningen "it-systeminstans", hvor det identificeres som en konkret version og konfigurering af et it-system. It-system anvendes derfor i Organisationsmodellen udelukkende i betydningen logisk itsystem. Fx at en kommune har Formpipe Acadre som ESDH-system. Men ikke med information om version, konfiguration, lokation mv. |
|
Eksempel på anvendelse af It-system |
Nyt |
Afsnittet beskriver igennem det gennemgående eksempel, hvordan forretningsobjektet It-system kan anvendes |
Tilstande |
|
Udgået |
|
|
attributter |
nyt |
Nyt afsnit som beskriver attributter for It-system. I forhold til attributlisten i tabel 19, side 43 i version 1.1 er der følgende ændringer:
Følgende attributter er tilføjet i Organisationsmodellen:
|
Relation |
Relationer |
Revideret |
Afsnittet definerer og beskriver relationerne fra forretningsobjektet It-system. I forhold til relationerne i tabel 21, side 44 i version 1.1 er der følgende ændringer:
|
Operationer |
|
Udgået |
|
Bruger |
OrgPerson og Medlemskab |
Revideret |
Afsnittet er skrevet om i forhold til Bruger objektet i version 1.1. En OrgPerson kan kun være en person, og Medlemskab er tilføjet som Forretningsobjekt til at beskrive, hvordan personen er tilknyttet organisationen, fx et ansættelsesforhold. Kan beskrives ved hjælp af roller og afløser den del af Organisatorisk Funktion fra version 1.1, der relaterede sig til personer. |
|
Eksempel på anvendelse af OrgPerson og Medlemskab |
Nyt |
Afsnittet beskriver igennem det gennemgående eksempel, hvordan forretningsobjekterne OrgPerson og Medlemskab kan anvendes |
Tilstande |
|
Udgået |
|
|
Attributter OrgPerson |
Nyt |
Nyt afsnit som beskriver attributter for OrgPerson. I forhold til attributlisten for Bruger i tabel 23, side 49 i version 1.1 er der følgende ændringer:
Følgende attributter er tilføjet i Organisationsmodellen:
|
|
Attributter Medlemskab |
Nyt |
Nyt afsnit som beskriver attributter for Medlemskab |
Relation |
Relationer OrgPerson |
Revideret |
Afsnittet definerer og beskriver relationerne fra forretningsobjektet OrgPerson. I forhold til relationerne i tabel 25, side 50 i version 1.1 er der følgende ændringer:
Følgende relationer er tilføjet i Organisationsmodellen: - HarMedlemskab
|
|
Relationer Medlemskab |
Nyt |
Nyt afsnit som beskriver relationer fra Medlemskab |
Operationer |
|
Udgået |
|
Operationer for alle aktører |
|
Udgået |
|
Eksempler på anvendelse |
|
Udgået |
afsnittet er udgået. I stedet er indsat det gennemgående eksempel, som anvendes løbende til at beskrive anvendelsen af forretningsobjekterne i Organisationsmodellen. |
|
Referencer i Organisationsmodellen |
Nyt |
afsnittet indeholder de anvendte referencer i Organisationsmodellen |
Bilag 1: Struktur for input-/outputmeddelelse |
|
Udgået |
|
Bilag 2: Retteblad til version 1.1 |
|
Udgået |
|
|
Retteblad til version 2.0 |
Nyt |
|